Не проґавте вундеркінда!
Тести на визначення обдарованої дитини
Щоб визначити загальну обдарованість дитини, вчителі можуть використати спеціальну анкету.
Анкета для вчителів
„Визначення загальної обдарованості дитини”
Чи притаманне дитині:
- інтерес до розумової діяльності;
- компетентність, не властива вікові;
- пошук причин явищ, що спостерігаються;
- допитливість розуму, прагнення відкривати і досліджувати нове;
- різнобічні інтереси та потреба у різноманітній інформації;
- поширені знання;
- хороша пам’ять;
- багата фантазія, уява, винахідливість;
- пристрасть до ігор, що потребують концентрації уваги та мають складні правила;
- вміння самостійно гратись та працювати;
- хороше володіння мовними засобами;
- великий активний словник;
- терплячість у навчанні та заняттях, що відповідають захопленням дитини;
- готовність прийняти участь у додаткових заходах, які підвищують інтерес до навчання (конкурси, олімпіади);
- інтенсивне читання книг, вивчення різноманітних друкованих матеріалів (атласів, словників, енциклопедій);
- глибокий інтерес до наукової літератури;
- захопленість, поличні і світоглядні інтереси;
- колекціонування, проведення інтересів у домашніх умовах;
- почуття гумору, підвищений інтерес до гумористичних малюнків;
- підвищене почуття відповідальності, ретельне виконання обов’язків;
- велика працездатність та прагнення працювати якомога довше;
- швидке оволодіння матеріалом;
- розвинене почуття справедливості;
- швидкість і точність виконання розумових операцій;
- розвинена координація та широкий діапазон рухів;
- демонструє здібності у практичному застосуванні;
- задає багато питань про походження та застосування предметів;
- виявляє незалежність та оригінальність мислення;
- легко пристосовується, активно спілкується, виявляє ініціативу.
Щоб розпізнати спеціальні здібності дитини, можна скористатися тестом – анкетою, розробленою спеціалістами в галузі психології Л. де Хааном і Г.Кафом, яка отримала розповсюдження у США.
Тест – анкета
„Про здібності дитини. Як їх упізнати?”
У дитини абсолютно очевидні технічні здібності, якщо вона:
- цікавиться найрізноманітнішими механізмами та машинами;
- любить конструювати моделі, прилади, радіоапаратуру;
- сама докопується до причин зіпсованості і примх механізмів або апаратури, любить загадкові поломки або збої в роботі механізмів;
- може лагодити пошкоджені прилади і механізми, використовувати старі деталі для створення нових іграшок, доробок, знаходить оригінальні рішення;
- уміє і любить малювати, „бачить” креслення та ескізи малюнків;
- цікавиться спеціальною, навіть дорослою технічною літературою.
(6 характерних ознак)
Дитина має музичні здібності, якщо вона:
- любить музику та музичні записи, завжди намагається бути там, де можна послухати музику;
- якщо співає або грає на музичних інструментах, вкладає у виконання почуття та енергію, а також свій настрій;
- створює власні мелодії;
- навчилась або навчається грати на будь-якому музичному інструменті.
(4 характерні ознаки)
Артистичний талант у дитини виявляється в тому, що:
- часто, коли їй не вистачає слів, передає свої почуття мімікою, жестами і рухами;
- намагається викликати емоційні реакції в інших, коли з захопленнях про щось розповідає;
- змінює тональність голосу, мимоволі імітуючи людину, про яку розповідає;
- з великим бажанням виступає перед аудиторією, причому намагається, щоб його глядачами були дорослі;
- з дивовижною легкістю передражнює чиїсь звички, пози, висловлювання;
- пластична і відкрита всьому новому;
- любить і розуміє значення гарного або характерного одягу.
(7 характерних ознак)
У дитини неабиякий інтелект, якщо вона:
- добре розмірковує, ясно міркує, розуміє недоказане, висловлює причини і мотиви вчинків інших людей;
- володіє доброю пам’яттю;
- легко і швидко схоплює новий матеріал;
- задає дуже багато продуманих і виправданих ситуацією запитань;
- любить читати книги, причому за власною програмою, що на декілька років випереджує дошкільну або шкільну;
- випереджає своїх однолітків з навчання, причому не обов’язково є відмінником, часто скаржиться, що їй нудно на заняттях;
- значно краще і ширше своїх багатьох однолітків інформована про події і проблеми, що не торкаються її безпосередньо;
- володіє почуттям власної гідності і здорового глузду, не по рокам розважлива і навіть обачлива;
- все дуже добре сприймає, спостережлива, швидко, але не обов’язково гостро реагує на все нове і несподіване в житті.
(9 характерних ознак)
Не гнівайтесь на вашого пустуна – у нього спортивний талант:
- він енергійний і весь час хоче рухатись;
- він сміливий до безрозсудства і не боїться синців та гуль;
- він майже завжди бере гору в бійках навкулачки або виграє в якій-небудь спортивній грі;
- невідомо коли він встиг навчитися спритно вправлятись з ковзанами та лижами, м’ячами та ключкою;
- краще за багатьох своїх однолітків фізично розвинений і координований у рухах, рухається легко, пластично, граціозно;
- надає перевагу іграм, змаганням, навіть просто біганні перед книгами і спокійними розвагами;
- здається, що він ніколи серйозно не втомлюється;
- не має значення, чи цікавиться усіма видами спорту чи якимось одним, але у нього є свій герой спортсмен, якого він наслідує.
(8 характерних ознак)
У дитини літературний талант, якщо вона:
- розповідаючи про що-небудь, уміє додержуватись вибраного сюжету, не втрачає основної думки;
- любить фантазувати або імпровізувати на тему дійсної події, причому надає події щось нове та незвичне;
- вибирає в своїх усних або письмових оповіданнях такі слова, які добре передають емоційний стан та почуття героїв сюжету;
- зображує персонажів своїх фантазій живими та цікавими, з характерними людськими рисами;
- любить насамперед писати оповідання, не боїться почати писати роман про власне життя.
(5 характерних ознак)
У дитини здібності до наукової роботи, якщо вона:
- володіє явною здатністю до розуміння абстрактних уявлень, до узагальнень;
- уміє чітко висловлювати чужу і власну думку або спостереження, причому нерідко записує їх не для того, щоб похвалитися, а для себе;
- любить читати науково-популярну літературу, дорослі статті та книги, випереджаючи в цьому однолітків на декілька років, причому надає перевагу саме цій, а не розважальній літературі;
- із задоволенням проводить час за створенням власних проектів, конструкцій, схем;
- не журиться і ненадовго остигає до роботи, якщо його винахід або проект не підтримали або навіть висміяли.
(6 характерних ознак)
Учням початкових класів найчастіше властива загальна обдарованість.
Психолого –педагогічна наука виділяє 6 типів дитячої обдарованості:
а) академічна ( здатність навчатися успішно з усіх предметів);
б) інтелектуальна ( вміння думати, аналізувати, систематизувати );
в) творча (нестандартне мислення);
г) художня (музична, образотворча, сценічна );
д) соціальна ( лідерська; активна доброта дитини );
е) психомоторна (спортивна або рухова ).