ТЕСТИ І ПОРАДИ для роботи з обдарованими дітьми
1. Тест для батьків
“Чи допомагаєте Ви своїй дитині стати обдарованою людиною?”
- Я відповідаю на всі запитання дитини терпляче й чесно.
- Серйозні запитання й висловлювання дитини я сприймаю серйозно.
- Я встановив стенд, на якому дитина може демонструвати свої роботи.
- Я не сварю дитину за безлад у кімнаті або на столі, якщо це пов’язано з творчим заняттям і її робота ще не закінчена.
- Я надав (ла) в розпорядження дитини кімнату або частину кімнати винятково для її занять.
- Я показую дитині, що її люблять такою, якою вона є, а не за її досягнення.
- Я доручаю дитині посильні клопоти.
- Я допомагаю дитині складати її особисті плани і приймати рішення.
- Я беру дитину в поїздки цікавими місцями.
- Я допомагаю дитині поліпшувати результати її роботи.
- Я допомагаю дитині вчитися, нормально спілкуватися з дітьми різних соціальних верств.
- Я встановлюю розумні стандарти поведінки і стежу, щоб дитина їх дотримувалася.
- Я ніколи не кажу дитині, що вона гірша від інших дітей.
- Я ніколи не караю дитину приниженням.
- Я забезпечую дитину книгами та матеріалами для поглиблення її знань.
- Я привчаю дитину мислити самостійно.
- Я регулярно читаю дитині.
- Я привчаю дитину до читання з малих літ.
- Я спонукаю дитину вигадувати історії та фантазувати.
- Я уважно ставлюся до індивідуальних потреб дитини.
- Я щодня знаходжу час, щоб побути з дитиною сам-на-сам.
- Я дозволяю дитині брати участь у плануванні сімейних справ і подорожей.
- Я ніколи не сварю дитину за допущені нею помилки.
- Я хвалю дитину за вивчені вірші, розповіді, пісні.
- Я навчаю дитину вільно спілкуватися з дорослими будь-якого віку.
- Я роблю практичні експерименти з метою виявлення пізнавальних інтересів дитини.
- Я залучаю дитину до участі в різних іграх.
- Я спонукаю дитину знаходити проблеми і вирішувати.
- У заняттях дитини я знаходжу щось гідне похвали.
- Я не хвалю її безпредметно й нещиро.
- Я чесна (ий) в оцінці своїх почуттів стосовно дитини.
- Не існує тем, які я повністю вилучаю з обговорення з дитиною.
- Я даю можливість дитині дійсно приймати рішення.
- Я допомагаю дитині дійсно бути особистістю.
- Я допомагаю дитині знаходити телепрограми, які заслуговують на увагу.
- Я розвиваю в дитині позитивне сприйняття її особистих здібностей.
- Я ніколи не відмахуюся від невдач дитини, кажучи їй: “Я цього теж не можу”.
- Я заохочую в дитині максимальну незалежність від дорослих.
- Я вірю в її здоровий глузд, довіряю їй.
- Я волію, щоб основну частину роботи, за яку взялася дитина, вона виконувала самостійно, навіть якщо я не впевнений у позитивному результаті.
Оцінки результатів
0 – 8 балів – найнижчий, мінімальний рівень. Батьки дуже мало цікавляться життям дитини, байдужі до її інтересів, настрою, пригнічують її активність та допитливість.
9 – 20 балів – помірно сприятливий рівень, нижчий від середнього. Батьки підтримують дитину, цікавляться її проблемами, проводять з нею вільний час, але нерегулярно, час від часу.
21–24 бали – середній рівень, загалом сприятливий. Батьки позитивно ставляться до дитини, розвивають її самостійність, цікавляться її захопленнями, вміють заохотити, наштовхнути на нові проблеми.
25 – 36 балів – оптимальний рівень, вищий від середнього. Батьки досить тактовно й терпляче ставляться до надмірної активності дитини, стимулюють проблемність її мислення, розвивають самостійність і незалежність, багато часу проводять разом.
37 – 40 балів – максимально високий рівень. На цьому рівні стимулювання здорового, розумового розвитку поступово перетворилося на так званий “парниковий ефект”. Батьки надто опікують свою дитину, їм слід охолодити своє виховне завзяття й дати більшу свободу як їй, так і собі.
2. “Не проґавте вундеркінда!”
(Тест для батьків і вчителів)
- Ваша дитина навчилася читати рано, до шестирічного віку: самостійно – 7 балів, з чиєюсь допомогою – 5 балів.
- Читає багато книг, причому швидко – 2 бали.
- Сама чи з чиєюсь допомогою зацікавилася словниками й енциклопедіями – 2 бали.
- Легко навчилася читати, але має труднощі в читанні – 1 бал.
- Вчить уроки за зачиненими дверима, а друзі в неї, як правило, старші за неї – 2 бали.
- Воліє розмовляти зі старшими як рівна з рівними – 2 бали.
- Ставить багато різних каверзних запитань, заганяючи часом дорослих у глухий кут – 2 бали.
- У нього готові відповіді, здавалося б, навіть на найнесподіваніші запитання – 1 бал.
- Іноді розсіяний, але завжди вміє зробити на диво спритні узагальнення (скажімо, після перегляду кінофільму, телевізійної передачі або спостерігаючи за чимось) – 2 бали.
- Із задоволенням вступає в бесіду про оточуючий нас світ, дає свою оцінку явищам – 1 бал.
- З нудьгою ставиться до одноманітних справ, які стали звичними, – миття підлоги, посуду, виконання навчальних вправ, які не вимагають великих зусиль – 1 бал.
- Дуже чутливий до будь-якої несправедливості, якщо навіть це не стосується його самого – 2 бали.
- Любить жартувати й має почуття гумору – 2 бали.
- Має багатий словниковий запас і вміло використовує в розмові різні терміни – 2 бали.
- Любить складні ігри (шахи тощо), які вимагають певної кмітливості – 2 бали.
- У ранньому віці цікавиться тим, що вивчають старшокласники – 1 бал.
- Віддає перевагу різним заняттям, причому хоче робити все самостійно – 2 бали.
- Йому цікавий Всесвіт, питання світобудови і все, що стосується праісторії, тобто нашого споконвічного буття – 2 бали.
- У школі вчиться без особливих зусиль, швидко схоплює матеріал і має свою думку з багатьох питань – 2 бали.
- Досить розвинене почуття сприймання музики, прикладного мистецтва, навколишнього середовища, в усьому шукає гармонію – 2 бали.
За кожну позитивну відповідь на окреме запитання належить відповідна кількість балів (зазначена після запитання). Підраховуйте всі отримані бали.
Якщо сума не перевищує 9, то слід подумати про активізацію занять з дитиною в плані загального розвитку. Їй необхідно збільшити можливості для “проби сил” у різних галузях, тому що її здібності ще не проявилися.
Якщо сума балів 10 – 13, це свідчить, що ваша дитина має певні здібності, необхідно подбати про організацію спеціального розвитку її можливостей.
Сума понад 14 свідчить про неординарність вашої дитини. Можливо, вона вундеркінд. Для неї необхідна спеціальна програма навчання й розвитку, а також консультація психолога. Незалежно від того, які результати за попереднім тестом виявила ваша дитина, їй будуть корисні заняття, які сприяють розвиткові творчої уяви здібностей .
3. Основні відмінності обдарованих дітей і відмінників:
|
Відмінники: |
Обдаровані: |
1. |
Знає відповіді. |
Ставить запитання. |
2. |
Цікавиться. |
Допитливий. |
3. |
Хороші думки та ідеї. |
“Дикі” думки , ідеї. |
4. |
Наполегливо працює. |
Грається, але отримує високі бали, особливо з творчих завдань. |
5. |
Відповідає. |
Дискутує, додає подробиці. |
6. |
Слухає з цікавістю. |
Виявляє гаряче сприймання, чутливість. |
7. |
Легко вчиться. |
Вже знає. І коли тільки він це вчив? |
8. |
Потребує 6–8 повторень. |
1–2 повторень достатньо. |
9. |
Розуміє ідеї. |
“Конструює” абстракції. |
10. |
Проводить час з однолітками. |
Більше до вподоби компанія дорослих. |
11. |
Розуміє значення. |
Прагне скласти умовивід. |
12. |
Виконує домашні завдання. |
Створює прожекти. |
13. |
Копіює. |
Творить нове. |
14. |
Любить школу. |
Любить пізнавати. |
15. |
Сприймає. |
Інтенсивно досягає бажаного, підсилюючи самого себе. |
16. |
Запам’ятовує інформацію. |
Перетворює інформацію. |
17. |
Має хорошу пазять. |
Добре працює розум. |
18. |
Любить послідовність. |
Любить складність. |
19. |
Готовий до дії, реагування, відповіді. |
Уважно придивляється до життя і все помічає. Якщо гостро реагує, то перебільшує. |
20. |
Задоволений своїми успіхами у навчанні. |
Критично ставиться до себе й до інших і оголошує це. |
4. Діагностика творчого мислення
Вивчення гнучкості побудови графічного образу
В основі цього методу лежить здатність будувати різні зображення на основі одного й того самого повторюваного графічного контуру. Даний тест був запропонований американським психологом Є.П.Торрансом 1962 року. Тест призначений для дітей від 5 до 9 років.
Бланк тесту – це стандартний аркуш паперу з намальованими в два ряди однаковими контурними зображеннями (по вісім штук у кожному ряду). Зображення можуть нагадувати краплі, кола, зиґзаґи.
Інструкція дитині: “Використовуючи намальовані зображення, спробуй придумати й намалювати якнайбільше різних предметів і речей. Можна домальовувати до фігурок будь-які деталі й поєднувати фігури в один малюнок...”
Час виконання завдання обмежений 15 – 20 хвилинами (залежно від загального рівня розвитку дітей).
Головний показник творчого мислення тут – кількість ідей, відтворених дитиною. Підраховуючи їх, ми звертаємо увагу на кількість зображених предметних тем. Кожну нову тему оцінюємо новим балом.
Оцінювання здібності до гнучкої побудови графічних образів
Рівень розвитку здібності |
Вік |
||
6 років |
8 років |
10 років |
|
Високий |
5 і більше |
8 і більше |
9 і більше |
Середній |
3–4 |
6–7 |
6–8 |
Низький |
1–2 |
1–5 |
1–5 |